Розвиток пізнавальних і творчих здібностей шляхом використання комп’ютерних та мультимедійних технологій на уроках української мови та літератури


Досвід роботи 
вчителя української мови та літератури 
Пришибської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Лозенко Поліни Вікторівни

Важливим аспектом, що визначає характер змін у системі освіти, є науково-технічний прогрес та його вплив на соціальні та суспільні відносини. Перехід від індустріального до інформаційно - технологічного суспільства зумовлює необхідність перебудови всієї системи освіти, змінює освітні потреби щодо підготовки й розвитку сучасного спеціаліста, мобільність якого залежить від володіння інформацією та здатності до обміну нею, комунікативності, самостійного набуття необхідних для професійної діяльності знань, умінь, навичок.
Швидкість зміни інформації у сучасному світі висока, тому гостро постає питання формування в дитини оптимальних комплексів знань і способів діяльності, формування інформаційної компетентності, що забезпечить універсальність її освіти. У розв'язанні цих проблем важливе місце займає комп'ютерне програмне забезпечення освітнього процесу. 
далі...
Сучасному вчителеві літератури та мови вже недостатньо просто мати глибокі предметні знання, володіти практичними уміннями та навичками. Йому необхідно творчо використовувати набуті знання в нестандартній змінній ситуації, виявляти конструктивність в організації і плануванні педагогічного процесу, а в цьому йому допомагають комп’ютерні та мультимедійні технології.
Мета моєї роботи – навчання дітей добувати інформацію, розвиток вміння її аналізувати, робити це швидко й ефективно, сформувавши таким чином навичку, що знадобиться їм у житті, незалежно від обраної професії; поглиблене усвідомлення та засвоєння учнями навчального матеріалу; створення сприятливих умов для формування в дитини здатності сприймати предмети та явища різнобічно, системно, емоційно.
Розробкою і впровадженням у навчальний процес нових комп’ютерних та мультимедійних технологій активно займаються такі дослідники. Серед українських, що торкаються питання застосування комп’ютерних та мультимедійних технологій у навчанні, слід виокремити таких: В.Ю Биков, Ю.О.Жук, М.І.Жалдак, Р.С. Гуревич, В.Ф. Шолохович та інші.
Ще Я.А.Коменський у праці "Велика дидактика" писав: "...Все, що тільки можна, давати для сприймання чуттям, а саме: видиме – для сприймання зором, чутне – слухом, запахи – нюхом, доступне дотикові – через дотик. Якщо будь-які предмети можна сприйняти кількома чуттями, нехай вони відразу сприймаються кількома чуттями..."
Організація навчально-виховного процесу в школі свідчить, що чим частіше використовуються комп’ютери у процесі вивчення різних предметів, зокрема української мови та літератури, тим раніше учні починають працювати з комп’ютером, тим ефективнішими є результати навчання.
Слід відмітити такі дидактичні можливості комп’ютерних та мультимедійних технологій як:
- посилення мотивації навчання;
- активізація навчальної діяльності учнів, посилення їх ролі як суб’єкта навчання діяльності; 
- індивідуалізація процесу навчання, використання основних і допоміжних навчальних впливів, розширення меж самостійної діяльності школярів;
- урізноманітнення форм подання інформації;
- урізноманітнення типів навчальних завдань;
- створення навчального середовища, яке забезпечує "занурення" учня в уявний світ, у певні - соціальні і виробничі ситуації;
- постійне застосування ігрових прийомів;
- забезпечення негайного зворотного зв’язку, можливість рефлексії;
Працюючи в класах, де використовуються мультимедійні технології, навчально-виховний процес відзначився такими перевагами: краще сприймається матеріал учнями, зростає їх зацікавленість (сучасного учня дуже важко чимось здивувати, тим більше зацікавити), відбувається індивідуалізація навчання, розвиток творчих здібностей (залучення школярів до створення уроків, проектів, презентацій), скорочуються види робіт, що стомлювали учня, використовую різні аудіовізуальні засоби (музика, графіка, анімація) з метою підвищення активності дітей, уможливлюю динамічне подання матеріалу, забезпечую умови для формування самооцінки учня та для самостійної роботи. 
Якщо говорити про українську мову, то комп’ютерні та мультимедійні технології знаходять відображення у : аудіодиктантах, «німому диктанті» (учні записують зображене на малюнках і виконують творчі завдання із словами), використанні тестових програм для перевірки знань («Мовні тринажери» Т.М.Руденко, Т.І.Бєлякіної, тестові розробки колег-словесників, які можна знайти в Інтернеті, створюю сама за допомогою програми MyTestX), мультимедійних презентаціях, що супроводжують певні типи уроків, самодиктантах, проектах, використанні електронних підручників. Уроки розвитку мовлення намагаюсь також ілюструвати і «оживляти» за допомогою мультимедіа (написання переказу за аідуозаписом, прослуховування телефонної розмови, перегляд відеозаписів виступів, прослуховування радіопередач та ін.). На уроках української літератури ми з учнями дивимось фільми за мотивами творів( «Фарбований лис» 5 клас, «Захар Беркут» 7 клас, «Мартин Боруля» 10 клас, «Чорна рада» 9 клас, «Украдене щастя» 10 клас, «Наталка-Полтавка» 9 клас, «Кайдашева сім’я» 10 клас та ін..), відеоролики про письменників (фрагменти документальних фільмів, ролики із серії «Великі українці», «Обличчя української історії»), слухаємо аудіозаписи пісень, музичних творів. Учні створюють презентації про письменників, заочні екскурсії, буклети на основі вивчених творів, а готуючись до уроків літератури, використовують аудіокниги для швидшого ознайомлення з твором того чи того письменника. Учні старших класів, активно займаються пошуковою роботою в мережі Інтернет. Також їм пропонується таке творче завдання як створити сторінку письменника у соціальній мережі, наповнивши її інформацією, відеоматеріалами та аудіо записами. Слід відмітити, що творчі випереджальні завдання, а також безпосередньо на уроці, для виконання яких слід використати комп’ютерні та мультимедійні технології учні виконують охочіше, а це свідчить про те, що з їх допомогою вдається зацікавити учня. 
Сучасність вимагає нових підходів до навчального процесу, нових методів, форм подання навчальної інформації. Вона вимагає, щоб над матеріалом, який вивчається, учень розмірковував, бачив зв’язок з іншою інформацією і послідовність між нею. А також шукав відповіді на запитання, які виникають у процесі навчання, що збуджує процес мислення, яке призводить до бажаного запам’ятовування і сприяє розвитку пам’яті. Завдяки новим інформаційним технологіям в учнів зникає страх зробити помилку, а виникає прагнення виправити, знайти відповіді, щоб більше помилок не виникало. З’являється вміння вирішувати і виправляти власні помилки однокласників. Процес навчання стає процесом дослідження. 
Отже, сучасний урок з використанням комп’ютера та мультимедіа - один із засобів особистісного навчання. Такий урок розрахований на кожного учня окремо і на клас в цілому. Кожен епізод уроку в окремого учня викликає особисті почуття, бачення в окремих його частинах цілого, захоплення і бажання знайти результат, відповісти на поставленні запитання, бути активним до всього, що відбувається на змінних слайдах. Такий урок не примушує, а заохочує, пробуджує інтерес, захоплює побаченим і власними перемогами, які здобуті на даному етапі чи взагалі на уроці. Такі уроки емоційні, насичені різновидністю і різноплановістю, вони різнорівневі, творчі і художні.
Мультимедійний урок – це цілісний урок, так і етап певного уроку, або фрагмент завдання, на який учні будуть очікувати і подумки із захопленням переживати. Мультимедіа дозволяє оживити урок, зв’язати його з дійсністю, забарвити різними фарбами почуттів, озвучити урок музикою, звуками природи. Зіставити власні спостереження, надихнути на бажання побачити це в дійсності, збагатити власний досвід.
Я вважаю, що такі уроки:
1. Розвивають у дітей креативне мислення;
2. Навчають по-іншому сприймати прочитаний або прослуханий текст;
3. Повніше й точніше висловлюють свої думки;
4.Проявляють свої індивідуальні можливості;
5.Долають певні труднощі в навчальній діяльності;
6.Будують творчий процес майже самостійно.
Вважаю, що головне завдання використання комп’ютера та мультимедійних технологій у процесі вивчення української мови й літератури – підвищити пізнавальний інтерес учнів до вивчення предмета, ефективність його опанування школярами. Загальновизнано, що особистість, яка зацікавлена, хоче пізнати матеріал, засвоює його набагато краще, ніж та, що не зацікавлена змістом того, що вивчає.
Отже, можна впевнено стверджувати, що використання комп’ютерних технологій вносить істотні зміни у діяльність педагога та розвиток учня як особистості, ставить нові вимоги до професійної майстерності викладання предмета у комп’ютерному класі, вимагає чіткої організації та індивідуальної роботи з кожним учнем під час навчально-виховного процесу у своїй діяльності прагнемо урізноманітнювати уроки, робити вивчення мови і літератури неповторним, пам’ятаючи слова Олеся Гончара, що бути у вічному пошукові-це значить «шукати енергію слова в енергії душі».






Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Конкурс рецензій видавництва "ТаТиШо" або про мій перший досвід написання рецензії

Літературний диктант "Гуси-лебеді летять" 7 клас